lpg

Kolejne rozwiązania technologiczne producentów jednostek napędowych zaskakują projektantów instalacji LPG, ale nie pozostają oni bierni. Od lat powstają kolejne generacje oraz warianty instalacji dedykowanych do specyficznych układów. Zobacz, jakie są najpopularniejsze rodzaje nowoczesnych instalacji LPG i czemu warto zdecydować się na samochód na gaz!

Instalacja LPG – sekwencyjny wtrysk gazu i w fazie ciekłej

Technologia napędu na gaz nieustannie się rozwija. Świadczyć o tym może liczba generacji instalacji, których wyróżniamy już aż pięć. Rozwiązania te są coraz bardziej dostosowane do specyfiki poszczególnych jednostek silnikowych. Najpopularniejszą odmianą nowoczesnego systemu jest instalacja LPG z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Złożona jest z butli położonej w bagażniku pojazdu, przewodów doprowadzających, parownika/reduktora i podłączenia do układu chłodzenia i wtryskiwaczy gazu. Auta na gaz z sekwencyjnym wtryskiem mogą z powodzeniem korzystać z tej odmiany, a ich właściciele mogą się cieszyć także z relatywnie niskiego nakładu inwestycyjnego.

Drugą popularną odmianą są instalacje LPG przeznaczone do wtrysku gazu w stanie ciekłym. Dedykowane są do zastosowań, w których brakuje parownika / reduktora. Pod względem konstrukcyjnym różnica widoczna jest w obecności specjalnej pompy, która ma za zadanie utrzymywać odpowiednie ciśnienie gazu. Rozwiązanie to jest dużo droższe, ale ma wiele zalet. Do najważniejszych należą krótszy czas przełączenia z benzyny na gaz i niższy stopień eksploatacji głowicy silnika.

Auta na gaz z bezpośrednim wtryskiem

Instalacja gazowa w samochodzie z wtryskiem bezpośrednim musi być bardziej wyrafinowana zwłaszcza w kontekście nowych modeli, które zaprojektowane są w zgodzie z coraz bardziej wymagającymi restrykcjami ekologicznymi. Wtrysk bezpośredni może być zarówno w fazie lotnej, jak i ciekłej, dlatego jednostki LPG będą się w tej grupie różniły. Większość aut z takim układem korzysta z rozwiązań przypominających od strony konstrukcyjnej instalacje sekwencyjne. Warto pamiętać, że istnieje kilka rodzajów współcześnie produkowanych jednostek napędowych, których wciąż nie da się przestawić na napęd gazowy. Głównym źródłem problemu są specyficzne wtryskiwacze piezoelektryczne. Takie wyzwania technologiczne dla instalacji gazowych miały miejsce już wcześniej, dlatego bardzo możliwe, że i ta przeszkoda zostanie usunięta. Zawsze przed decyzją warto dokładnie rozeznać się w zakresie możliwości, które posiada dane auta. W tym celu najlepiej będzie znaleźć renomowany serwis Auto Gaz poprzez portal https://gazeo.pl!

Ile kosztuje instalacja gazowa i czy warto się na nią zdecydować?

Cena instalacji gazowej zależy od jej rodzaju dostosowanego do jednostki napędowej, a także generacji. W wielu sytuacjach znaczenie mają szczegółowe aspekty silnika, np. liczba cylindrów czy rodzaj głowicy. Instalacja LPG może kosztować 1000 – 2000 złotych, jak i 5000 – 8000 złotych (dla najnowszej generacji do nowszych modeli aut). Jeżeli z samochodu korzysta się sporo, to zawsze taka inwestycja będzie opłacalna. Okres zwrotu zależy od stopnia eksploatacji, ale może nastąpić już po kilku, kilkunastu lub dwudziestu kilku miesiącach.

You may also like