Wybory konsumenckie dotyczące zakupu towarów zależą w dużej mierze od wizualnej prezentacji produktu. Dotyczy to zarówno estetyki opakowań, jak też informacji zamieszczonych na etykietach. Producenci mają wiele możliwości wypromowania swoich wyrobów za pomocą atrakcyjnych i czytelnych nadruków na opakowaniach. W zależności od potrzeb wybiera się odpowiednie technologie drukarskie.
Jaką rolę pełni etykieta?
Papierowe naklejki informacyjne umieszczane są głównie na szklanych i plastikowych butelkach. Zawierają nazwę produktu oraz informacje o jego składzie. Podany jest też producent lub importer. W przypadku artykułów spożywczych znajdują się też tam dane dotyczące wartości odżywczych oraz zastosowanych barwników i konserwantów. Wykonująca naklejki drukarnia etykiet przywiązuje dużą wagę do estetyki i czytelności napisów. Dzięki temu każdy kupujący z łatwością wybierze odpowiedni dla siebie produkt.
Etykiety na towarach są także jednym ze składników identyfikacji wizualnej firmy producenckiej. Głównym elementem wyróżniającym produkt spośród wielu innych znajdujących się na półkach sklepowych jest firmowe logo. Każda drukarnia etykiet jest zobowiązana do dokładnego odwzorowania kolorystyki zaprojektowanej przez projektanta znaku. Jest to bardzo istotne, gdyż niezależnie od dystrybutora, markowy produkt musi zawsze wyglądać tak samo.
Promocja i reklama
Artykuły przemysłowe pakowane są do kartonowych pudełek, plastikowych pojemników lub torebek foliowych. Konsumenci najchętniej sięgają po towary umieszczone w atrakcyjnych opakowaniach. Jedną z metod sporządzania efektownych ikonografii jest druk fleksograficzny. Ta technologia jest stosowana do produkowania papierowych etykiet w różnych rozmiarach oraz do wykonywania nadruków na tekturze i różnych elastycznych opakowaniach. Funkcję promocyjną pełnią zadrukowane tą metodą plastikowe reklamówki.
Jak można wykorzystać fleksografię?
Metoda ta polega na uzyskiwaniu druku wypukłego. Dzięki temu każda forma graficzna jest bardziej dekoracyjna od wykonanej w technice sitodruku. Nadaje się do wykonywania etykiet i nadruków na opakowaniach o dowolnej powierzchni. Technologia fleksograficzna jest tańsza od tradycyjnej, dlatego wykorzystuje się ją do wielkonakładowych realizacji.
Ze względu na wytyczne zalecające umieszczanie na opakowaniach leków informacji w alfabecie Braille’a, stosuje się do tego celu druk fleksograficzny. Jest on idealny do wykonywania napisów za pomocą wypukłych punktów. Dzięki temu osoby niewidome stają się bardziej niezależne, bo mogą samodzielnie odczytać z opakowań nazwy swoich leków.