Prowadzenie własnej firmy pod wieloma względami jest bardzo trudne. Nie tylko z uwagi na realizację planu biznesowego czy pozyskiwanie klientów, ale także ze względu na szereg obowiązków chociażby wobec urzędu skarbowego. Dla wielu przedsiębiorców dużym problemem jest także rozliczanie składek ZUS. Na szczęście istnieją sposoby na uzyskanie pomocy w tym zakresie. Jakie?
Kto jest płatnikiem składek ZUS?
Najczęściej pierwszym wyborem osób, które decydują się na prowadzenie własnego biznesu, jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Osoby, które planują ją zarejestrować będą musiały dopełnić wielu formalności. Także w trakcie prowadzenia działalności czeka je wiele obowiązków. Jednym z nich jest regularne opłacanie składek ZUS. W ich skład wchodzą obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne i wypadkowe oraz dobrowolne ubezpieczenie chorobowe.
Z zasady każda osoba, która prowadzi działalność gospodarczą zobowiązana jest do płacenia składek ZUS, jeśli jest to jej jedyny tytuł do ubezpieczeń. Dla osób, które nie mają doświadczenia w tym zakresie, temat składek może rodzić wiele pytań. Dlatego też podczas rejestracji czy rozliczania ZUS dobrze jest korzystać z usług profesjonalnych biur rachunkowych, jak np. Zarządzanie Biznes Finanse, które wyjaśniają wszelkie wątpliwości.
W przypadku pracowników płatnikiem składek jest pracodawca. Dlatego też przedsiębiorcy, którzy zatrudniają w swojej firmie pracowników lub zleceniobiorców muszą pamiętać o regularnym płaceniu składek ZUS na ubezpieczenie zdrowotne, społeczne i chorobowe. Niedopełnienie tego obowiązku pociąga za sobą określone konsekwencje.
Jak rozliczać składki ZUS – samodzielnie czy z księgowym?
Każdy przedsiębiorca może samodzielnie wybrać formę rozliczenia składek ZUS. Do wyboru ma zaliczenie ich bezpośrednio do kosztów lub odliczenie ich od dochodu w trakcie wyliczania zaliczki na podatek dochodowy. Wybrana forma rozliczenia obowiązuje w całym roku podatkowym.
System rozliczania składek ZUS jest dość zawiły nie tylko dla początkujących przedsiębiorców. Dużym ułatwieniem jest rozliczanie ich z pomocą biura rachunkowego. Takie rozwiązanie daje pewność, że wysokość składek wyliczona jest prawidłowo, a deklaracje rozliczeniowe są wypełnione poprawnie.
Samodzielne rozliczanie składek ZUS jest oczywiście możliwe. Jednak jest ono czasochłonne, wymaga od przedsiębiorcy wiedzy oraz korzystania z odpowiedniego programu. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie będą musieli wykazać się dużą wiedzą i znajomością obowiązujących przepisów.