Reklama na ścianie lub fasadzie, słup reklamowy, baner nad ulicą, a nawet ekspozytor zwisający z sufitu wydają się czymś oczywistym. Z większym dystansem traktowana jest reklama podłogowa: chodzenie po wydruku budzi nie zawsze pozytywne skojarzenia, problemem są też zanieczyszczenia przenoszone przez ludzi i pojazdy. Okazuje się jednak, że współczesne materiały i techniki druku pozwalają stworzyć estetyczną i trwałą reklamę podłogową.
W każdym pomieszczeniu komercyjnym podłoga jest dużą powierzchnią, możliwą do zagospodarowania do celów marketingowych. Reklama podłogowa wykorzystuje efekt zaskoczenia i naturalną tendencję ludzi do kontrolowania wzrokiem powierzchni pod nogami. Może być bardzo skuteczna, jednak pod warunkiem, że będzie miała odpowiednie parametry techniczne.
Formy reklamy podłogowej
Reklamy podłogowe to przede wszystkim naklejki na folii samoprzylepnej. Materiał jest bardzo cienki, dzięki czemu nie utrudnia poruszania się pieszym i pojazdom. Na korzyść tej formy reklamy przemawia łatwość instalacji i usuwania po okresie ekspozycji. Kluczowe znaczenie ma też relatywnie niska cena wydruków na folii. Do ich produkcji używane są wielkoformatowe drukarki cyfrowe. Umożliwiają one wykonanie wydruków o szerokości nawet kilku metrów i – przy druku z roli – praktycznie dowolnej długości.
Alternatywę dla naklejek stanowią np. reklamy malowane na podłodze lub wtapiane w jej powierzchnię. Są wielokrotnie droższe i bardziej skomplikowane w montażu. Konieczność ingerencji w strukturę podłogi sprawia, że w wielu przypadkach nie można ich zastosować. W wielu miejscach nie sprawdzą się też reklamy w postaci dywanów czy wycieraczek. Można ich użyć wyłącznie w pomieszczeniach zamkniętych, w których nie panuje zbyt duże natężenie ruchu.
Jakie cechy powinna mieć naklejka przeznaczona na podłogę?
Jeżeli naklejka podłogowa ma być skuteczną formą reklamy, to powinna odznaczać się następującymi cechami:
- intensywne kolory – stonowane barwy obniżą widoczność reklamy, szczególnie w sytuacjach, gdy naklejka zostanie zanieczyszczona,
- prosta grafika i krótki tekst – zalecenie to ma zastosowanie do każdej formy reklamy, jednak szczególnie do naklejek podłogowych: odbiorca zazwyczaj jest w ruchu i może poświęcić na odczytanie i zrozumienie reklamy 1-2 sekundy – aby zwiększyć szanse na dotarcie do niego z komunikatem reklamowym, można umieścić na długim odcinku podłogi ciąg identycznych naklejek, np. w kształcie odcisków stóp, które prowadzą do jakiegoś miejsca,
- odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne – folia i farby użyte do druku muszą być odporne na ścieranie i blaknięcie: poszarpana na brzegach i wyszarzała naklejka staje się antyreklamą,
- odporność na wodę i detergenty – podłogi w lokalach komercyjnych są regularnie zmywane z użyciem detergentów, a często także z wykorzystaniem maszyn sprzątających, dlatego naklejka musi być odporna na działanie wody i chemikaliów,
- dobre przyleganie do podłoża – naklejka z bąblami powietrza czy pofalowanymi brzegami jest nieestetyczna i bardziej podatna na uszkodzenia – to następstwo błędów popełnionych przy naklejaniu, np. niedostatecznego oczyszczenia podłogi czy aplikacji na wilgotną powierzchnię,
- brak poślizgu – naklejek podłogowych nie należy drukować na błyszczącej folii: powierzchnia powinna być matowa lub pokryta matowym laminatem, który ma właściwości antypoślizgowe – jest to szczególnie istotne w przypadku naklejek o dużych powierzchniach, które są instalowane w niewielkiej odległości od drzwi wejściowych czy w innych miejscach narażonych na przenoszenie wody z opadów atmosferycznych.
Jakimi tuszami drukować naklejki podłogowe?
Sposób eksploatacji naklejek podłogowych sprawia, że kluczowe znaczenie ma technologia druku. Bardzo ważne jest też użycie odpowiednich mediów drukarskich. Obecnie najpowszechniej stosowany jest druk UV. O jego zaletach mówi ekspert reprezentujący producenta farb drukarskich FUJIFILM Sericol: – Technologia UV przypomina znany doskonale druk atramentowy. Różnica tkwi w sposobie działania tuszu, który jest roztworem ciekłych polimerów. Po aplikacji na podłoże tusz jest utrwalany przy użyciu promieniowania UV. W ten sposób na zadrukowanej powierzchni powstaje cienka warstwa polimeru, czyli plastiku o dużej trwałości. Jest on odporny nie tylko na uszkodzenia mechaniczne, lecz także na działanie wody i środków chemicznych. Trwałość i możliwość odwzorowania obrazów w wysokiej rozdzielczości zadecydowały o wielkiej popularności technologii UV. W przypadku druku naklejek podłogowych żadna inna metoda nie daje równie dobrych efektów.
Należy pamiętać, że naklejki podłogowe, niezależnie od zastosowanej techniki druku, są jedną z najbardziej narażonych na uszkodzenia form reklamy. Trudno precyzyjnie określić czas eksploatacji, bo jest on bezpośrednio zależny od intensywności ruchu w danym miejscu, częstotliwości i metod oczyszczania podłogi. Pewne jest, że reklamę należy usunąć lub zastąpić nową, gdy tylko dojdzie do uszkodzenia folii.