marketplace

Jeśli chcesz prowadzić sprzedaż online, wcale nie musisz zakładać własnego sklepu i zmagać się ze wszystkimi trudnościami, jakie są z tym związane. Równie dobrze możesz rozpocząć od sprzedaży na marketplace – czyli gotowej platformie, która udostępnia swoją infrastrukturę różnym sprzedawcom. Dlaczego warto rozważyć właśnie to rozwiązanie? Jakie zalety ma platforma marketplace?

Marketplace dla nowych użytkowników – łatwy start w branży

Marketplace to rodzaj platformy, która jest idealna dla nowych sprzedawców. Jej infrastruktura jest już gotowa, a wdrożenie się w sprzedaż jest niezwykle intuicyjne. Wystarczy założyć konto i dodać swoje oferty – często rozpoczęcie sprzedaży jest możliwe nawet tego samego dnia. Własny sklep internetowy wymaga znacznie więcej czasu, wysiłku i wiedzy na temat branży oraz systemów informatycznych. Na platformie online marketplace może natomiast sprzedawać każdy – wystarczy podstawowy zakres umiejętności z zakresu obsługi komputera. Dzięki temu można też znacznie szybciej zacząć zarabiać!

Marketplace a koszty początkowe biznesu

Ogromną zaletą platform typu online marketplace jest minimalizowanie kosztów, jakie muszą ponosić nowi sprzedawcy. Postawienie własnego sklepu wymaga inwestycji w odpowiednią platformę, domenę, hosting, a nierzadko również pomoc techniczną. Na marketplace zwykle nie trzeba ponosić żadnych dodatkowych opłat. Co więcej, niejednokrotnie można skorzystać z przywilejów dla nowych użytkowników. Doskonałym przykładem jest Allegro – najpopularniejszy marketplace w Polsce, który proponuje nowym sprzedawcom Pakiet Powitalny zapewniający:

  • zniżkę na prowizję (nawet do 100%),
  • darmowe wyróżnienia ofert,
  • dostęp do abonamentu pozwalającego na zaawansowane monitorowanie rynku, konkurencji i własnej sprzedaży.

Platforma marketplace a zasięgi i konkurencja

Platformy marketplace zapewniają natychmiastowy dostęp do szerokiego grona klientów. Ponownie świetnym przykładem jest Allegro, które ma ponad 20 mln użytkowników, co jest ewenementem w skali kraju. Ponadto wielu z nich w przypadku chęci dokonania zakupu online w pierwszej kolejności wchodzi właśnie na tę stronę. Dlatego często można zdobyć pierwszych klientów nawet w dniu wystawienia oferty. Konkurencja jest spora, ale dzięki darmowym wyróżnieniom z Pakietu Powitalnego można się upewnić, że Twoje towary będą widoczne. Ponadto zniżka na prowizję pozwala obniżyć nieco ceny produktów w celu zdobycia większej ilości klientów.

Aby zdobyć zamówienia w ramach własnego sklepu online, trzeba najpierw zainwestować w SEO i marketing. Pierwsi klienci mogą się natomiast pojawić nawet dopiero po kilku tygodniach. Konkurencja jest natomiast jeszcze większa, ponieważ np. w Google Twoja firma konkuruje ze wszystkimi innymi o podobnym profilu, w tym z największymi graczami na rynku, którzy mają ogromne budżety reklamowe.

Logistyka przy sprzedaży na marketplace

Dużym atutem sprzedaży przez marketplace jest to, że wszystkie schematy logistyczna są już przygotowane. Nie trzeba samodzielnie zawierać umów z dostawcami czy też operatorami płatności ani ponosić związanych z tym kosztów. Zasady są jasne i proste. Możesz z łatwością zaoferować swoim klientom ich ulubione formy płatności oraz wysyłki. Ponadto coraz więcej platform oferuje usługi fulfillment. Jeśli zdecydujesz się z nich skorzystać nie będziesz musiał sam realizować wysyłki czy obsługiwać zwrotów – zajmie się tym odpowiedni dział platformy, zapewniając Ci niemal pasywny dochód ze sklepu!

Platforma marketplace a zaufanie do marki

Osoby dokonujące zakupów online są obecnie w większości bardzo ostrożne i nieufne wobec sprzedawców, których wiarygodności nie mogą sprawdzić. Dlatego mogą niechętnie dokonywać zakupów w nowych sklepach, jeśli np. nie da się znaleźć opinii na ich temat. Bez wahania wybiorą jednak znaną platformę marketplace. Tego typu serwisy często są darzone dużym zaufaniem, ponieważ gwarantują swoją marką dbałość o bezpieczeństwo klienta. Allegro weryfikuje swoich sprzedawców, a na wypadek jakichkolwiek nieprawidłowości oferuje usługę Protect, zapewniającą ochronę kupujących (zwrot pieniędzy, gdy przesyłka nie dotrze, produkt będzie niezgodny z opisem, sprzedawca nie zwróci kosztów zakupu itp.)

Czy warto sprzedawać na marketplace?

Czy zatem warto sprzedawać na marketplace? Może to być świetne rozwiązanie zarówno dla nowych sprzedawców na rynku, jak i dla przedsiębiorców, którzy chcą rozszerzyć swój rynek zbytu. Szczególnie polecane są duże platformy cieszące się zaufaniem klientów!

You may also like