Układy mechaniczne maszyn rolniczych czy ogólnie pojazdów samochodowych i różnego rodzaju urządzeń nie są w stanie prawidłowo funkcjonować bez olejów. Tego typu ciecze smarujące wpływają na prawidłową pracę układów hydraulicznych czy silnika. Funkcjonowanie wielu maszyn byłoby bez nich niemożliwe. W naszym dzisiejszym artykule poruszymy temat mieszanie ze sobą olejów w maszynach rolniczych. Czy można i czy warto to robić? Przeczytaj.
Oleje do maszyn rolniczych
Maszyny rolnicze to maszyny wysokoobciążone, które do swojej pracy potrzebują wysokiej jakości, sprawdzonych olejów. Dobór odpowiedniej substancji zależy od takich parametrów jak:
- typ maszyny,
- rodzaj układu,
- wiek maszyny,
- rodzaj wykonywanych prac,
- intensywność eksploatacji.
Wśród najpopularniejszych olejów do maszyn rolniczych wyróżnić można oleje silnikowe, hydrauliczne, przekładniowe, a także oleje znane pod pojęciem uniwersalnych lub wielofunkcyjnych. Staraj się stosować te same oleje – sprawdź buteleczkę po poprzednim i kup olej o tych samych parametrach. Jeśli urządzenie zostało dopiero zakupione z rynku wtórnego, koniecznie dopytaj sprzedającego, jakich substancji używał wcześniej. Czy warto stosować oleje wielofunkcyjne? Nie do końca. Jeśli na rynku są oleje dedykowane do konkretnych układów, lepiej je wybierać. Wyjątkiem od tej reguły są na przykład stare ciągniki rolnicze. Takie elementy jak na przykład części hydrauliki nie powinny ulec uszkodzeniu, jeśli dolane zostaną do nich oleje uniwersalne. Nowoczesne ciecze smarujące stosowane w nowych lub kilkuletnich ciągnikach czy kombajnach mogą okazać się do kilkudziesięcioletnich modeli po prostu… za dobre.
Dobór odpowiedniego oleju do maszyny rolniczej
Tak jak wspomnieliśmy, wybranie odpowiedniego oleju do maszyny rolniczej ma kluczowe znaczenie w jej funkcjonowaniu. Na rynku dostępnych jest wiele substancji, ale podczas zakupu powinniśmy zwrócić uwagę na:
- lepkość cieczy,
- gęstość cieczy.
Ogólnie rodzaj oleju przypisywany jest przez producenta do konkretnego układu pod względem gęstości i lepkości. Są to dwa najważniejsze parametry, które decydują o przeznaczeniu oleju. Takie informacje zawsze umieszcza na opakowaniu producent. Wskazania co do gęstości i lepkości znajdziesz też w książeczce pojazdu czy na etykiecie podzespołu. Bez względu na wiek maszyny czy rodzaj eksploatacji zawsze należy zapewniać pracującym układom odpowiednie smarowanie. Usprawni to pracę, zapobiegnie przyszłym awariom i przedwczesnemu zużyciu się komponentów.
Mieszanie olejów w maszynach rolniczych
Wielu rolników zastanawia się, czy mieszanie olejów w maszynach rolniczych jest dopuszczalne. Nurtuje ich zarówno wykorzystywanie tego samego produktu do różnych układów, jak i uzupełnianie braków innym płynem niż ten, który został tam wcześniej wlany. Jak zdradza ekspert ze sklepu Agropol – części do ciągników, kombajnów i innych maszyn rolniczych:
Mieszanie olejów o różnych właściwościach – mam tutaj na myśli głównie lepkość i gęstość – może nie skończyć się dobrze dla danego układu. Dlatego najlepiej jest cały czas używać oleju tej samej firmy lub dolewać olej o identycznych właściwościach. Nie należy też używać tego samego oleju do różnych układów. Nie bez powodu produkuje się odmienne oleje do układu silnikowego czy hydraulicznego. Wyjątkiem są oleje uniwersalne, jednak tutaj należy dokładnie przeanalizować parametry i wymagania producenta. Zazwyczaj lepiej sprawdzą się one w starych maszynach. Natomiast odpowiedź na pytanie, czy można wykorzystywać ten sam olej do wszystkich maszyn, jest prosta. Kategorycznie nie. Maszyny mają różne wymagania w zależności od wieku czy rodzaju i częstotliwości wykonywanych prac. Innego oleju potrzebuje nowiutki ciągnik prosto z salonu, a innego stary siewnik przechodzący w gospodarstwie z pokolenia na pokolenie.
Kupując olej do maszyny rolniczej, zawsze trzeba kierować się tym, co wskazuje producent – zarówno samego oleju, jak i danego układu czy maszyny. Nieumiejętne mieszanie ze sobą cieczy, wybieranie produktów niskiej jakości czy stosowanie jednego oleju do wszystkiego może być tragiczne w skutkach. Naprawa uszkodzonego układu niekiedy może nie być możliwa, a wymiana komponentu na nowy przerosnąć finansowo właściela pojazdu.