Bardzo często pomijamy reklamy lub nie przywiązujemy do nich większej uwagi. Nieco inaczej jednak podchodzimy do personalnych komunikatów, które dodatkowo idealnie trafiają w nasz gust – w takich przypadkach mamy do czynienia właśnie z reklamą kontekstową. Dowiedz się, jak dokładnie wpływa na odbiorcę i kiedy szczególnie warto ją zastosować!
Czym jest reklama kontekstowa?
Mianem reklamy kontekstowej określany jest określony komunikat promocyjny, który skierowany jest do konkretnego odbiorcy. Komunikaty tego rodzaju budzą dużo większe zainteresowanie ze względu na fakt, iż uwzględniają one ostatnio wyszukiwane przez użytkownika informacje czy produkty, które dodał do zakupowego koszyka lecz nie sfinalizował ostatecznie transakcji. Z uwagi na to, że przekaz ściśle powiązany jest z gustem jego odbiorcy, reklama tego rodzaju często okazuje się wyjątkowo skuteczna. W jaki dokładnie sposób działa reklama kontekstowa? Jej opracowanie opiera się na złożonym procesie, obejmującym między innymi określenie konkretnej grupy docelowej, do której komunikat ma być skierowany. Obecnie odbywają się one dzięki zastosowaniu systemów reklamowych, między innymi Google AdSense, dzięki czemu przekaz zostaje dokładnie dobrany do osoby odwiedzającej daną witrynę.
Dla wielu osób zastanawiająca jest kwestia wyświetlania reklam akurat tych produktów, którymi niedawno byli zainteresowani, zakupili już podobną rzecz lub szukali na jej temat informacji w sieci. Odpowiedzialne są za to dwa z podstawowych mechanizmów. Pierwszym z nich jest konto Google, które posiada duży odsetek użytkowników Internetu. Dane osobowe, podane podczas jego założenia, działające w duecie z lokalizacją użytkownika stanowią jedną z podstaw tworzenia reklamy kontekstowej. Drugim z mechanizmów są pliki cookies, czyli zapisywane w przeglądarce pliki z informacjami. Nie tylko ułatwiają one korzystanie z sieci, zapamiętując dane logowania na stronach internetowych, ale także przekazują informacje do systemów reklamowych, informując je o zainteresowaniach danego użytkownika, jego dotychczasowych zakupach czy najczęściej wyszukiwanych frazach.
W ten sposób system jest w stanie stworzyć reklamę skierowaną do danej osoby, która ją przyciągnie i zachęci do podjęcia konkretnego działania, jakim może być przykładowo zakup produktu. Otwierając kolejne strony internetowe, za każdym razem system reklam wysyła komunikat do przeglądarki użytkownika, uzyskując w zamian dostęp do jego plików cookies. Otrzymując niezbędną zgodę, algorytmy są w stanie niemal idealnie dopasować rodzaj reklamy do gustu danej osoby, zachęcając ją do podjęcia dalszych kroków. Z tego też względu, reklama kontekstowa uznawana jest za jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania klientów przez wiele znanych firm, które proponują swoim klientom dokładnie to, czego w ostatnim czasie szukali lub szczególnie lubią.
Jaki rodzaj reklamy kontekstowej wybrać i kiedy ją zastosować?
Podczas planowania kampanii reklamowej, można wybrać jednocześnie kilka różnorodnych modeli reklamy kontekstowej. W zależności od osobistych potrzeb firmy, celem ich zastosowania może stać się chęć sprzedaży produktu, pozyskanie nowych kontaktów, zwiększenie ruchu na stronie czy wzbudzenie zainteresowania danym produktem. Reklama tego rodzaju może mieć zarówno postać bannerów promocyjnych, jak i linków oraz maili sponsorowanych, które wysyłane są prosto do skrzynek odbiorców należących do grupy docelowej. Warto jednak pamiętać, że wdrożenie reklamy kontekstowej nie zawsze należy do najprostszych zadań, które można wykonać samodzielnie. W takim przypadku najlepiej skorzystać z wiedzy agencji marketingowej, na przykład na stronie harbingers.io, dzięki czemu przez cały proces przeprowadzą cię doświadczeni specjaliści.