Druk cyfrowy zapewnia ekspresową realizację zamówienia, nie tracąc przy tym na jego jakości. W porównaniu do metody offsetowej, takie rozwiązanie wyróżnia się stosunkowo niewielkimi kosztami i możliwością wprowadzenia zmian w projekcie, kiedy już uruchomiono odpowiednie urządzenia. Do jakich konceptów szczególnie poleca się opisywaną „technologię”?
Istnieje wiele rodzajów druku cyfrowego (np. metoda natryskowa czy magnetografia), jednak największą popularnością cieszy się elektrofotografia (tj. technika laserowa). Wykorzystuje się tutaj laser, który naświetla warstwę fotoprzewodzącą, jaka znajduje się na metalowej płytce lub cylindrze. Obraz jest wywoływany za pomocą proszku elektrofotograficznego, a następnie przenoszony na odpowiednie „podłoże” (papier, folię lub inny materiał przeznaczony do druku cyfrowego).
Kiedy warto zdecydować się na druk cyfrowy?
Proponowana technologia najlepiej się sprawdza w realizacji niewielkich i średnich zamówień (czyli do kilkuset kopii). Jak wyjaśnia katowicka drukarnia „AA Print”, metoda cyfrowa generuje w takiej sytuacji znacznie mniejsze koszty od offsetowej, zapewniając przy tym równie wysoką jakość usługi i zadowalające efekty. Materiałami, jakie najczęściej „trafiają pod laser” są treści promocyjne, takie jak ulotki, plakaty, katalogi czy bannery (zwłaszcza, jeśli reklamują lokalnego przedsiębiorcę czy wydarzenie kulturalne).
Istnieją także inne projekty, które są realizowane za pomocą druku cyfrowego (w Katowicach są to nierzadko broszury informujące o okolicznych zabytkach, dzielnicach i atrakcjach). Firmy wykorzystują tę technologię m.in. do rozprowadzania materiałów szkoleniowych, wizytówek i harmonogramu danego spotkania lub wydarzeń (np. konferencji i targów biznesowych). To doskonała metoda wydruku, jeśli w przedsiębiorstwie pracuje niewielki zespół – można wtedy też stworzyć spersonalizowane kartki świąteczne dla wszystkich członków „drużyny”.
Inne zamówienia kierowane do drukarni cyfrowych
Technologię cyfrową poleca się również organizatorom konkursów poetyckich oraz literackich, którzy planują opublikować zbiorcze tomiki z przesłanymi wierszami czy opowiadaniami. Takie rozwiązanie sprawdzi się także w przypadku szkół, gdzie drukuje się np. dyplomy, świadectwa i wyróżnienia na koniec roku. Realizuje się tutaj też zamówienia od studentów i doktorantów, publikujących swoje pierwsze opracowania i eseje (na niewielką skalę) oraz plakaty, dyplomy i broszury informacyjne dla placówek kulturalnych takich jak muzea czy domy kultury.