Smarowanie łańcucha motocyklowego to podstawowa czynność z zakresu obsługi pojazdu. Na jaki smar należy się zdecydować? Smar do łańcucha motocyklowego powinien być wysokiej jakości. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej.
Czy każdy łańcuch motocyklowy trzeba smarować?
Nie każdy motocyklista potrzebuje smaru do łańcucha motocyklowego. Użytkownicy maszyn, które wyposażone są w wałki bądź pasy napędowe nie muszą takiego smaru kupować. Tak samo posiadacze skuterów nie muszą dokonywać takich zakupów.
Prowadzone są szerokie prace, które dotyczą łańcuchów bezobsługowych, przynajmniej jeśli chodzi o smarowanie. Póki jednak, w ofercie nie ma takich łańcuchów, trzeba je smarować. Niektórzy głoszą opinie, że smar do łańcucha jest całkowicie niepotrzebny, wyznawców tej teorii można rozpoznać na ulicy. Za każdym razem słychać dźwięki maltretowanego podzespołu. Poddawanie jeździe na sucho łańcucha sprawia, że skraca się jego trwałość oraz zagraża on bezpieczeństwu jazdy.
Suchy smar czy olej do smarowania?
Niektórzy producenci motocykli zalecają używanie oleju przekładniowego do smarowania. Stąd wielu użytkowników decyduje się także na montaż automatycznych olejarek Scottoiler. Działanie polega na powolnym polewaniu olejem w trakcie jazdy. Taka koncepcja ma zwolenników, ale także przeciwników. Główną zaletą jest też bezobsługowość oraz zwolnienie motocyklisty z obowiązku smarowania. Jednak widoczne są też wady. Pierwszą sporą wadą jest to, że olejeniu nie podlega jedynie łańcuch. Konserwowana jest także tylna felga, zdarza się też, że opona, a wraz z ich wirowaniem wszystko wokół. Kolejna wada, jaka wynika z samej budowy opisanego elementu układu napędowego, gdyż olej nie jest najlepszym środkiem do smarowania łańcuchów.
Nowoczesne łańcuchy motocyklowe przypominają poprzedników jedynie nazwą. Z czasem zmieniły się materiały czy zabezpieczenia wnętrza ogniw przed wilgocią. Woda oraz pył w swoim składzie zawierają twarde cząstki jak pasta ścierna. Szybko obrabiane były kluczowe elementy łańcuchów, a to powodowało rozciąganie. To przyspieszało zużycie kół zębatych, a konsekwencją było szybkie niszczenie się układu napędowego.
Smar suchy wyróżnia się niższą lepkością, jest to czysta opcja, gdyż nie brudzi innych elementów oraz powierzchni. Ze względu na to, że w mniejszym stopniu chronią łańcuch trzeba je stosować częściej. Dodatkowo po nałożeniu smaru w sprayu on w krótkim czasie odparowuje, a na powierzchni łańcucha zostaje wersja ochronna.
Smar do łańcucha motocyklowego – dlaczego smarowanie jest tak ważne?
Smarowanie łańcucha jest jednym z podstawowych zabiegów, jakie muszą wykonywać właściciele jednośladów. Dawniej w celu nasmarowania łańcucha konieczne było jego ściągnięcie. Wtedy korzystano ze smarów, które miały ciężką konsystencję i pozostawiały brud na wszystkich powierzchniach. Dzisiaj są to produkty, które zdecydowanie łatwiej zastosować oraz z większą skutecznością.
Zadaniem smaru jest także ochrona łańcucha oraz sąsiadujących z nim elementów przed skutkami tarcia. Bezpośredni kontakt dwóch elementów nie będzie powodował tarcia, ale też będzie niszczyć różne części. Istnieją również smary, które wykazują się innymi właściwościami na przykład chronią łańcuch przed korozją oraz go konserwują.
Kluczowe parametry sprayu
Przy wyborze środka do smarowania łańcucha trzeba sprawdzić, jakie posiada on właściwości. Na pewno do ważnych cech należą jego dobra przyczepność, odporność na tarcie czy sprawne odprowadzanie ciepła. Istnieją również takie smary, które zapewniają odpowiednią konserwację i chronią łańcuch przed korozją. W ten sposób można też wydłużyć żywotność. Wtedy zużycie łańcucha będzie trwało o wiele dłużej.
Odnośnie łańcuchów motocyklowych ważne jest też to, w jaki sposób nakłada się smar. Spray musi być wygodny w aplikacji oraz umożliwia on rozpylenie się produktu. Możliwe jest również równomierne rozprowadzenie po powierzchni. Aplikator pozwala dotrzeć w wyjątkowo trudne dostępne miejsca, gdzie są wszystkie elementy łańcucha. Ważny jest też skład smaru. Niektóre ze smarów zawierają składniki konserwujące, jest to teflon oraz wosk. Te składniki są ważne do konserwacji łańcucha oraz działają wielokierunkowo. Smary mają także różne pojemności. Można zdecydować się na odpowiedni smar o określonej wielkości. Najczęściej jest to wielkość 400 czy 500 ml.
Smarowanie łańcucha motocyklowego – jak powinno wyglądać?
Trzeba wiedzieć, że regularna konserwacja jest naprawdę istotna. Olej warto smarować co 400 kilometrów przejechanych. Natomiast w momencie, gdy pojazd jest częściej eksploatowany należy robić to zdecydowanie częściej. Można uznać, że jest to właściwie kwestia indywidualna. Jeżeli zdecydowaliśmy się na smar w sprayu to ten proces będzie o wiele prostszy. Ścierkę należy podłożyć pod łańcuch, a następnie spryskać go z odległości 10-15cm. Następnie trzeba dać czas produktowi, by się wsiąknął, dlatego nie można wsiadać na motor.
Dobrej jakości oleje w przystępnej cenie można znaleźć na stronie https://www.intermotors.pl/oferta/smar-do-lancuchow-5010249~92118