rekrutacja

Postęp technologiczny zmienia rynek pracy. Dzięki niemu pojawiają się nowe zawody i specjalizacje, wobec czego w firmach wzrasta zapotrzebowanie na pracowników o określonych kompetencjach. Jak walczyć o pracownika na rynku nowych technologii? Proces rekrutacyjny jest bardzo złożony, czasochłonny i nierzadko trudny: dziś nie wystarczy już wstawienie ogłoszenia, oczekiwanie na napływ CV i ich żmudne przeglądanie – trzeba przede wszystkim wiedzieć, gdzie szukać najlepszych potencjalnych kandydatów do pracy.

Z jakich nowych technologii korzystają rekruterzy?

Z nowych technologii chętnie korzystają na co dzień specjaliści z agencji rekrutacyjnych. Ogromna część rekrutacji rozpoczyna się właśnie od wyszukiwania kandydatów nie przy pomocy tradycyjnych ogłoszeń na portalach dla osób szukających pracy, lecz takich narzędzi jak:

  • social media – przede wszystkim, z uwagi na to, że są to serwisy skoncentrowane wokół życia zawodowego ich użytkowników, popularnością cieszą się wśród rekruterów LinkedIn i GoldenLine; to platformy pozwalające wyszukiwać zarówno aktywnych, jak i pasywnych kandydatów;
  • fora branżowe i grupy w social media – rekruter dołącza do grup związanymi z odpowiednimi branżami (bankowość, IT, księgowość i finanse), przede wszystkim w serwisie Facebook, i tam szuka osób o odpowiednich kwalifikacjach;
  • mailing skierowany do wybranej grupy odbiorców;
  • boty lub aplikacje – znacznie bardziej zaawansowane narzędzia, stosowane przede wszystkim w dużych firmach i korporacjach.

Rozmowa rekrutacyjna – nie tylko stacjonarnie

Nowe technologie są wykorzystywane nie tylko do wyszukiwania pracowników – przydają się także na dalszych etapach rekrutacji. Dziś już nikogo chyba nie dziwi to, co jeszcze kilka lat temu tak popularne nie było: rozmowy rekrutacyjne online przeprowadzane za pośrednictwem Skype’a, Zooma czy platformy Teams. Prowadzi się je już nie tylko wtedy, gdy kandydata dzieli od rekrutera znaczna odległość. Jak wyjaśnia nasz ekspert, reprezentujący jedną z najlepszych agencji rekrutacyjnych w Polsce, Verita HR:

Najważniejszą zaletą wirtualnej rozmowy kwalifikacyjnej jest oszczędność czasu: zarówno pracownika, jak i rekrutera. Dla obu stron rozmowa online jest po prostu sporą wygodą – dużo łatwiej jest ustalić wspólnie odpowiedni termin i niemal dowolną godzinę, wiedząc, że nie trzeba nigdzie dojeżdżać, a rozmowę odbyć w domowym zaciszu. Wielu kandydatów ceni sobie taką formę komunikacji; mogą poczuć się dużo swobodniej niż w nieznanym miejscu i wypaść o wiele lepiej w oczach rekrutera.

Uzupełnieniem rekrutacji prowadzonej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii mogą być testy kompetencji online, dzięki którym już na wczesnym etapie można odrzucić część kandydatów, jeśli istnieje podejrzenie, że nie odnajdą się strukturach organizacyjnych firmy. Rozszerzenie działań rekrutacyjnych o testy kompetencji jest wskazane szczególnie dla tych przedsiębiorców, którym zależy na zatrudnieniu jak najlepiej dopasowanego pracownika. Można przeprowadzić taki test po rozmowie rekrutacyjnej lub jeszcze przed nią, by zorientować się, jakie są mocne, a jakie słabe strony kandydata.

You may also like