Wartość rynku e-commerce w Polsce przekroczyła 100 miliardów złotych. Jego dynamiczny i nieprzerwany wzrost zachęca mimo dużej konkurencji do sprzedaży internetowej. W świetle prawa podmioty prowadzące taką działalność są zobowiązane do napisania regulaminu e-sklepu. Jak stworzyć dobry regulamin? Co koniecznie powinno się w nim znaleźć?
Tworząc regulamin sklepu internetowego należy pamiętać, że zasady sprzedaży internetowej reguluje jednocześnie kilka aktów prawnych, takich jak:
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
- Ustawa o prawach konsumenta,
- Kodeks Cywilny,
- RODO.
Zdecydowana większość klientów nie czyta regulaminów, co nie znaczy, że dokument można stworzyć w dowolny sposób, bo błędy w regulaminie staną się podstawą do ewentualnych roszczeń klientów. Jakie obszary powinien regulować ten dokument?
Zasady korzystania ze sklepu
Ta części regulaminu decyduje o sposobie realizacji zakupu, między innymi o tym, czy rejestracja w sklepie internetowym jest obowiązkowa. Przedstawia również całą ścieżkę składania zamówienia i uwzględnia zgodę kupującego na przesyłanie informacji dotyczących zamówienia drogą elektroniczną. W tej części regulaminu powinien się znaleźć także maksymalny czas realizacji zamówienia.
Informacje o wysyłce towaru
Większość klientów korzysta z gotowych rozwiązań dotyczących wysyłek. Sklep internetowy bądź konto na Allegro można zintegrować z platformą logistyczną, co ułatwia zarządzanie zamówieniami. Postawienie na dobrego operatora, na przykład takiego jak Apaczka (https://www.apaczka.pl/) daje klientom sklepu ogromny wybór pod względem formy dostawy i jej kosztów. Sam regulamin powinien natomiast uwzględniać możliwe sposoby dostawy i ich cenę, obszar geograficzny do którego przesyłki są wysyłane i warunki ewentualnej darmowej dostawy.
Informacje dotyczące zwrotów
Klienci sklepów internetowych w Polsce mają prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. Wyjątkiem od tej reguły mogą być niektóre produkty spożywcze, które szybko tracą swoją świeżość. Po podjęciu decyzji i odstąpieniu od umowy klient powinien dokonać zwrotu w sposób fizyczny w ciągu kolejnych 14 dni. W regulaminie sklepu należy uwzględnić informację o tym prawie, jak również o tym, kto pokrywa koszty zwrotu, jak należy zapakować zwracany towar oraz kiedy nastąpi zwrot zapłaty za zakupy. Opcjonalnym elementem regulaminu jest gotowy formularz zwrotu towaru.
Informacje o warunkach reklamacji
W przypadku niezgodności towaru z umową bądź jego ewidentnych wad klient ma prawo do reklamacji. Podstawę prawną stanowi w tym przypadku Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) i taka informacja powinna znaleźć się w regulaminie. Oprócz tego, należy dodać do niego możliwy sposób złożenia reklamacji oraz termin jej rozpatrzenia.
Ochrona danych osobowych
W regulaminach sklepów internetowych bardzo dużo zmieniło wejście w życie RODO. Na mocy nowych przepisów regulamin musi zawierać między innymi informacje o tym:
- kto jest administratorem danych,
- w jakim zakresie i celu są one przetwarzane oraz komu udostępniane,
- okres w którym będą przetwarzane,
- zabezpieczenia chroniące dane,
- prawa przysługujące klientom.
Oprócz wymienionych obszarów regulamin sklepu internetowego może zawierać także inne, kluczowe z punktu widzenia relacji z konsumentami, informacje. W razie wątpliwości warto przy tworzeniu regulaminu sklepu skorzystać z pomocy prawnika.