socialmedia

Portale społecznościowe to istotna część życia wielu z nas. Niezależnie od wieku. Facebook, Instagram, TikTok, YouTube – dostęp do informacji i rozrywki nigdy nie był tak łatwy. Jednak social media to nie tylko zabawa. To także biznes. I nim zajmuje się między innymi social media specialist.

Specjalista, manager, a może ninja?

Branża social mediowa obfituje w stanowiska – wśród nich znaleźć można SM managerów, a nawet social media ninja. Jednak chociaż nazwy tych zawodów różnią się, mają ze sobą wiele wspólnego. Social media specialist to osoba, która zna się na social mediach i zajmuje się nimi zawodowo. A czego się od niej wymaga? To zależy od pracodawcy. Wiele firm, szukających social media specialist poszukuje tak naprawdę połączenia copywritera, grafika i stratega, a nawet ads specialist. O co w tym wszystkim chodzi?

Czym zajmuje się social media specialist?

Specjalista ds. social mediów zajmuje się tworzeniem treści na social media, grafików publikacji, moderowaniem kanałów swoich klientów i oczywiście raportowaniem. Czasem odpowiedzialny jest również za współtworzenie strategii marki oraz współpracę z influencerami. Powinien zatem mieć umiejętności dobrego PR-owca, marketingowca, copywritera, grafika i analityka. Jednak social media specialist w dużej agencji marketingowej zajmuje się czymś innym, niż tego typu osoba w mniejszej agencji. Dlaczego? Ponieważ w korporacyjnym świecie nietrudno o pomoc – na przykład wyspecjalizowanego grafika. Nad profilami klientów pracuje kilka osób, a SM specialist ma za zadanie spiąć wszystkie niezbędne działania. W agencjach współpraca to klucz do dobrze poprowadzonych profili. Tak jest chociażby w Tears of Joy.

Czy specjalista ds. social mediów powinien wiedzieć wszystko?

I tak, i nie. Social media są szerokim zagadnieniem i właściwie każdy social media specialist powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wszystkiego nie ogarnie. Jednak musi być na bieżąco z trendami i nowinkami, mieć dobry gust, znać się na słowie pisanym, obróbce wideo czy analizie danych. Na szczęście wielu z tych rzeczy można się nauczyć. I tak też dzieje się z wieloma social media specjalistami. W odpowiednim miejscu pracy, pod czujnym okiem starszych specjalistów, rozkwitają. Niektórych rzeczy jednak nauczyć się nie da. Tak jest chociażby z kreatywnością.

Ta magiczna kreatywność

Kreatywność jest wymogiem, który znaleźć można właściwie w każdym ogłoszeniu na social media specialist. Dlaczego? Bo specjalista od social mediów musi tworzyć treści, które angażują odbiorców. I robi to na tematy przeróżne – w zależności od tego, jakich ma klientów. Nie każdy może zajmować się takimi samograjami, jak kosmetyki czy prezerwatywy. Czasem kreatywnie trzeba pisać o regałach magazynowych lub depilacji laserowej. Jak to zrobić? To odpowiedź za miliony dolarów, którą pewnie chciałoby poznać wielu social media specialist.

Specjalista ds. social mediów to zawód nowy, a przez to trudny do uchwycenia. Zawiera w sobie wiele składowych, zmuszając specjalistów do „znania się” na naprawdę wielu rzeczach. Jednak kluczem do sukcesu jest umiejętność zrozumienia marki i oddania jej charakteru w postach na portalach społecznościowych.

You may also like